بزن بریم
منوی دسته بندی

خرمای خاصویی انگبینی شیرین

خرما خاصویی نوعی از خرما است که در کوهپایه ها رشد می کند و به همین دلیل این خرما ار عمدتا در شهرستان هایی که در کوهپایه های زاگرس قرار گرفته اند مانند شهر جم، عسلویه، فیروز آباد، قیروکارزین، کنگان، فراشبند و برخی دیگر از روستاهای این منطقه یافت می شود و تقریبا این نوع خرما در سایر مناطق دیگر از گونه های نادر شناخته می شود.

خرما خاصویی خاص این مناطق شناخته می شود و مرغوب ترین و با کیفیت ترین نوع خرما خاصویی در این استان یعنی بوشهر پیدا می شود.

خرما خاصویی در زمانی که کاملا رسیده شود و یا به اصطلاح بپزد به رنگ قهوه ای روشن دیده می شود، این خرما که به خرما آلویی هم گاها شناخته می شود ریزترین نوع خرما در ایران و البته جهان است.

خرما خاصویی از انواع خرما تر و مرطوب طبقه بندی می شود زیرا شیره بسیار زیادی دارد و گفته می شود که در صورت نگهداری این خرما ها به مدت چند ساعت در یک ظرف در بسته این خرما در شیره غرق خواهد شد. خرما خاصویی هر چند در ایران آنچنان که باید حتی هنوز هم شناخته شده نیست ولی در کشورهای حوزه خلیج فارس و بسیاری از کشورهای اروپایی این روزها خواهان زیادی پیدا کرده است.

البته نا گفته نماند که در ایران نیز خرما خاصویی به دلیل عدم معرفی مناسب خیلی بین مردم جا نیوفتاده بود و اخیرا یعنی در سال های اخیر فروش بیشتری داشته و ارزش این خرما برای بسیاری از مردم به اثبات رسیده است. تا جایی که برخی آن را خرما قندی هم می دانند.

در میان استان های ایران می توان مردم اصفهان را از بیشترین علاقمندان به این نوع خرما به شمار آورد تا جایی که خرما خاصویی در اصفهان فروش بسیار خوبی دارد. دلیل آن هم این است که خرما خاصویی هر چند قد و قامت ریزی دارد اما طعمی شبیه به خرما پیارم دارد که از خوش طعم ترین و دلنشین ترین طعم های خرما در بین سایر خرما ها به حساب می آید.

خرما خاصویی را به در اخود استان بوشهر و برخی دیگر از مناطق به نام خرما خاصه نیز می شناسند و به خرما آلویی نیز شهرت دارد.

خرما خاصویی همانگونه که گفته شد شیره زیادی دارد. از شیره این خرما برای استفاده در بسیاری از محصولات دیگر نیز استفاده می شود و بصورت کلی شیره خرما خاصویی از محصولات جانبی این خرما به حساب می آید.

خاصویی از شیرین ترین خرماها است که البته شیرینی آن گلو را اذیت نمی کند و به دلیل اندازه کوچکی که دارد معمولا هر سه خرما خاصویی به اندازه یک واحد از دیگر خرما ها به حساب می آید. به همین دلیل هر چند توصیه می شود روزانه حدود 5 عدد خرما مصرف شود ولی در مورد خرما خاصویی این تعداد را می توان تا 15 عدد در روز هم افزایش داد. ادامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *